حامین طب

آیا جای سوختگی با لیزر درمان می شود؟

سوختگی پوست یکی از مشکلات پوستی متعددی است که باعث کاهش اعتماد به نفس افراد شده و برای آن‌ها مشکلات مختلفی ایجاد می‌کند. امروزه با پیشرفت تکنولوژی، قربانیان سوختگی با انواع درجه‌های مختلف می‌توانند با استفاده از لیزر درمانی جای سوختگی خود را از بین ببرند. اما آیا لیزر درمانی برای تمامی افراد مناسب است؟ جای سوختگی تا چه زمانی و تا چه حدی با لیزر درمانی از بین خواهد رفت؟ در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا تمامی نکات را درباره درمان جای سوختگی با لیزر برای شما ارائه دهیم. برای خرید دستگاه لیزر موی زاید برای از بین بردن جای زخم شناخت چندین مدل از آنها می تواند در امر انتخاب و خرید مهم باشد.

آیا لیزر درمانی برای تمامی سوختگی‌ها مناسب است؟

سوختگی‌ها معمولاً شامل سوختگی‌های درجه یک یا سوختگی‌های سطحی، سوختگی‌های درجه دو که کمی از سوختگی سطح یک آسیب بیشتری وارد می‌کند و سوختگی سطح سه که بیشترین سطح سوختگی است می‌شوند. سوختگی‌های درجه یک به طور معمول با زخم و تاول همراه هستند و بعد از گذشت مدتی، جای سوختگی به طور کامل خوب شده و آثار آن باقی نمی‌ماند. درصورتی‌ که جای سوختگی برای مدت زیادی باقی‌ مانده و درمان نشود، از کرم‌های درمان موضعی استفاده می‌شود.

به طور معمول از لیزر درمانی برای برطرف‌ کردن جای سوختگی‌ های درجه ۲ و بیشتر استفاده می‌ شود. درصورتی‌ که سوختگی افراد شدت بسیار زیادی داشته باشد و پوست را به طور کامل از بین ببرد، ابتدا باید جراحی زیبایی و پیوند پوست روی فرد انجام شود. سپس می‌توان با استفاده از لیزر درمانی حالت بهتری به پوست داد. بهتر است که برای تشخیص استفاده از لیزر درمانی، بیمار حتماً به پزشک متخصص مراجعه کند. برای آشنایی با عوارض لیزر مو در مقاله جداگانه به بررسی آن پرداختیم.

حتما بخوانید  مقایسه دستگاه لیزر الکس دکا با گرویتی

بهترین روش درمان با لیزر برای انواع پوست

انواع لیزر درمانی هم برای سطوح مختلف سوختگی متفاوت است. شما با مشورت با پزشک معالج خود می‌توانید بهترین درمان را برای اسکار ناشی از سوختگی خود پیدا کرده و بهترین نتیجه ممکن را دریافت کنید. در ادامه می‌توانید برخی از انواع لیزر درمانی را مشاهده کنید.

لیزر درمانی با دستگاه CO۲ فرکشنال

لیزر درمانی با این دستگاه به طور معمول برای جای زخم و سوختگی‌های شدید صورت می‌گیرد. این دستگاه به‌صورت کاملاً غیر تهاجمی، روی پوست عمل لایه‌برداری انجام داده و باعث می‌شود تا سطح پوست نرم شده و ظاهر بهتری داشته باشد. در بسیاری از موارد و بسته به شرایط اسکار، پس از پایان جلسات درمانی، دیگر اثری از جای زخم مشاهده نمی‌شود.. اپراتور مربوط به دستگاه باید تمام آموزش کار با دستگاه لیزر مو را دیده باشد. تا بتواند بهترین عملکرد را داشته باشد.

آیا لیزر جای سوختگی را درمان می کند

لیزر اربیوم YAG

این دستگاه لیزر برای سوختگی‌های سطحی‌تری نسبت به دستگاه قبلی استفاده می‌شود. لیزر اربیوم YAG سطح پوست را به طور بی‌خطری تخریب کرده و پوست را وادار می‌کند تا خود را بازسازی کند و کلاژن‌سازی انجام دهد. برای شروع درمان با این روش، احتیاج به بی‌حسی موضعی است.

لیزر IPL

روش لیزر نوری IPL در بین روش‌های درمانی ذکر شده بیشترین قدرت را دارد. در این روش با استفاده از تابش نور مستقیم بر روی زخم، رگ‌های خونی و سطح پوست تحریک می‌شود و پس از ۲ تا ۳ جلسه، جای اسکار به طور کامل از بین می‌رود.

آیا لیزر درمانی جای سوختگی را کاملاً از بین می‌برد؟

بهترین زمان برای لیزر درمان جای سوختگی، زمانی است که اسکار خیلی قدیمی نشده و عمق زیادی ندارد. درصورتی‌ که جای سوختگی بسیار عمیق باشد و به درجه سه رسیده باشد، ممکن است که پزشک عمل جراحی و پیوند پوست را پیشنهاد بدهد. همین‌ طور در نظر داشته باشید که زخم‌های قدیمی ممکن است زمان بیشتری برای درمان نیاز داشته باشند. به همین دلیل توصیه می‌شود که تا زخم تازه‌ تر است برای درمان و لیزر تراپی مراجعه شود.

حتما بخوانید  مقایسه دستگاه لیزر epicare با گرویتی

لیزر تراپی می‌تواند تا حدود زیادی گوشت اضافه ناشی از سوختگی را از بین برده و به اسکار ظاهر بهتری بدهد. درصورتی‌که زخم خیلی عمیق نباشد، آثار آن به کلی از بین می‌رود. اما در صورت عمیق و شدید بودن اسکار، نباید انتظار معجزه از لیزرتراپی داشت. پس از لیزرتراپی هم باید با دستورات پزشک به خوبی از پوست مراقبت شود تا اسکار از خود حساسیتی نشان ندهد.

عوارض جانبی درمان جای سوختگی با لیزر

لیزر تراپی برخی عوارض جانبی برای پوست شما خواهد داشت. اما می‌توانید با توجه به تجویزات پزشک و نکاتی که به شما می‌گوید، از پوست خود مراقبت کرده و این عوارض جانبی را به کمترین میزان برسانید. پس از لیزر درمانی، برای بیماران پماد‌ها و کرم‌های بسیاری تجویز می‌شود تا جلوی خارش و سوزش موضع را بگیرند. همچنین باید موضع درمان شده را از تابش مستقیم نور خورشید دور نگه داشت. با رعایت این نکات ساده، می‌توانید عوارض جانبی پس از لیزر را به حداقل رسانده و نتیجه بهتری هم دریافت کنید.

آیا لیزر جای سوختگی را درمان می کند

هزینه‌های درمان جای سوختگی با لیزر

یکی از سوالاتی که برای افراد هنگام انتخاب لیزرتراپی به وجود می‌آید، این است که هزینه‌های درمان جای سوختگی با لیزر به چه صورت است. ابتدا باید بگوییم که هزینه‌های مربوط به درمان جای سوختگی یا سایر اسکارها با لیزر، کاملا به وضعیت بیمار و کلینیکی که به آن مراجعه می‌کند بستگی دارد. درصورتی‌که کلینیک انتخابی بیمار یک کلینیک فوق‌تخصصی باشد، به‌احتمال زیاد هزینه‌های بیشتری هم دریافت خواهد کرد.

درصورتی‌ که زخم‌های ناشی از سوختگی در بیمار بسیار شدید باشند و در دسته‌بندی سوختگی درجه سه قرار بگیرند؛ تعداد جلسات بیشتری هم برای درمان اسکار مورد نیاز است. به طور معمول هزینه درمان جای سوختگی با لیزر به‌صورت تعداد جلسات محاسبه می‌شود. در نتیجه هر چه زخم و جای سوختگی عمیق‌تر باشد، هزینه بیشتری هم برای لیزرتراپی لازم است.

حتما بخوانید  چرا برای دستگاه لیزر موهای زاید باید از استابلایزر استفاده کنیم؟

دیگر نکته قابل‌ توجه هنگام محاسبه هزینه‌های لیزرتراپی و درمان جای سوختگی با لیزر، دستگاه و روش مورداستفاده است. درصورتی‌ که افراد برای درمان جای سوختگی و اسکار خود از دستگاه‌های پیشرفته‌تر استفاده کنند، نتیجه بهتری هم می‌گیرند. اما درعین‌حال هزینه بیشتری هم باید بپردازند. البته گفتنی است که گاهی استفاده از دستگاه پیشرفته به‌صرفه‌تر است. چرا که تعداد جلسات کمتری برای درمان نیاز دارد.

کلام آخر

در نهایت در جواب این سؤال که آیا جای سوختگی با لیزر درمان می‌شود، باید گفت بله امکان درمان جای انواع سوختگی‌ های درجه ۱، ۲ و ۳ با استفاده از لیزر درمانی ممکن است. بهترین روش درمانی را باید حتماً از پزشک معالج خود گرفته و نکات مراقبتی پس از درمان را هم از او بپرسید. همچنین باید در نظر داشته باشید که تعداد جلسات لازم برای درمان اسکار جای سوختگی با استفاده از لیزر تراپی به روش انتخابی و وضعیت اسکار بستگی دارد.

جهت خرید بهترین دستگاه لیزر از نمایندگی دستگاه لیزر مو در شیراز اقدام کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *