حامین طب

امروزه استفاده از دستگاه‌های لیزر بدون درد به‌منظور از بین‌بردن موهای زائد بدن، بسیار مورد توجه و استقبال قرار گرفته است. به‌ طور کلی دستگاه‌های لیزر را می‌توان به دو نوع تماسی و غیرتماسی تقسیم کرد. نکته مهمی که در انتخاب این دستگاه‌ها وجود دارد، فرایند خنک‌سازی یا کولینگ است. این سیستم ازآنجایی‌ که باعث جلوگیری از سوختن پوست مراجعه‌کننده و افزایش طول عمر دستگاه لیزر می‌شود، بسیار حائز اهمیت است.

کولینگ دستگاه لیزر چه اهمیتی دارد؟

بررسی انواع سیستم کولینگ دستگاه لیزر

سیستم کولینگ یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب و خرید دستگاه لیزر مو است و به دلیل ویژگی‌های مفیدی که دارد، برای جلوگیری از سوختگی پوست بدن بسیار ضروری است. به همین جهت سیستم کولینگ را از دو نظر کولینگ پوست و کولینگ داخلی دستگاه بررسی می‌کنیم:

1. کولینگ پوست

سیستم خنک‌کننده پوست در دستگاه لیزر، از جمله موارد مهمی است که در حین شات زدن روی پوست مراجعه‌کننده، بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا هرچه کولینگ در خنک نگه‌داشتن پوست بهتر عمل نماید، مراجعه‌کننده درد کمتری را احساس می‌کند و رضایت بیشتری دارد. در دستگاه لیزر به ابزاری که اپراتور برای از بین‌بردن موهای زائد مراجعه‌کننده استفاده می‌کند، هندپیس می‌گویند. اگر دمای سر هندپیس بین 0 و -10 درجه باشد، دستگاه لیزر یک دستگاه با خنک‌کنندگی معمولی و نرمال است. اما اگر دمای سر هندپیس بین -10 درجه تا -25 درجه باشد، دستگاه لیزر یک دستگاه با قدرت خنک‌کنندگی بسیار قوی است که اصطلاحاً به آن دستگاه لیزر بدون درد می‌گویند.

2. کولینگ داخلی

در دستگاه لیزر کولینگ داخلی دستگاه در حقیقت سیکلی است که باعث خنک شدن قطعات مختلف از قبیل لیزر بار دستگاه می‌شود. هر چه سیستم کولینگ قوی‌تر عمل کند، دستگاه بهتر می‌تواند در شرایط محیطی مختلف، بدون توقف در زمان‌ های طولانی کار کند. نکتهٔ مهمی که باید به آن توجه کنید این است که در شهرهایی که رطوبت و دمای بالایی دارند، قدرت کولینگ داخلی دستگاه بسیار مهم است؛ زیرا هرچه کولینگ داخلی قوی‌تر باشد، دستگاه بازدهی بهتری داشته و داغ نمی‌شود. همچنین اگر قدرت کولینگ دستگاه قوی نباشد، به‌راحتی موجب بالارفتن دمای لیزر بار می‌شود و به‌مرور زمان سبب خرابی و عدم کارایی لیزر بار می‌شود؛ بنابراین مهم‌ترین دلیل برای خرید یک دستگاه لیزر باقدرت کولینگ قوی، افزایش طول عمر لیزر بار است.

حتما بخوانید  تفاوت بین بوتاکس مو و پروبوتاکس چیست؟

انواع کولینگ پوست

در ابتدا لازم است بدانید خنک‌کننده‌های لیزر یا همان کولینگ‌ها، مهم‌ترین مورد در جهت حفظ سلامت سطح پوست بدن هستند.

1. کولینگ موضعی

کولینگ دستگاه لیزر چه اهمیتی دارد؟

خنک‌کننده موضعی در واقع همان ژل خنک‌کننده است. این ژل‌ها دمای بدن را تا حدود زیادی کاهش داده و باعث کاهش احساس سوزش حین لیزر می‌شوند. ژل‌های خنک‌کننده بدون چربی بوده و هیچ رنگی ندارند؛ پس از مصرف کاملاً جذب پوست شده و در زمان کوتاهی دمای پوست را پایین می‌آورند. نکته مهمی که در  استفاده از این نوع کولینگ وجود دارد این است که نباید هیچ‌گونه رنگی داشته باشد؛ ژل‌های رنگی باعث سوختگی شدید پوست شما می‌شود. از ابتدای ورود لیزر به بازار، برای بی‌حسی از کولینگ‌های موضعی استفاده می‌شد؛ اما همواره مشکلاتی را به همراه دارد. کولینگ موضعی دمای پوست را به حد کافی پایین نمی‌آورد و نمی‌تواند به طور کامل درد لیزر را از بین ببرد. همچنین این ژل‌ها تا حدودی تأثیر لیزر را کاهش داده و باعث افزایش تعداد جلسات و کوتاه‌شدن زمان شارژ می‌شوند.

2. ایر کولینگ

همانطور که اشاره شد دستگاه‌های لیزر به دو دسته تماسی و غیرتماسی تقسیم‌بندی می‌شوند؛ می‌توان چنین دسته‌بندی برای کولینگ‌ها هم در نظر گرفت. ژل‌ها به‌ عنوان کولینگ تماسی برای پوست عمل کرده و ایر کولینگ، یک خنک‌کننده غیرتماسی است. این کولینگ جدیدترین نوع خنک‌کننده است و در واقع بخشی از دستگاه لیزر است. لیزرهای مجهز به کولینگ هوای بسیار سردی با شدت زیاد به سمت پوست شما هدایت می‌کنند؛ این امر باعث می‌شود تا دمای پوست شما به‌ اندازه کافی پایین آمده و هیچ‌ گونه درد و سوزشی حین لیزر تجربه نکنید.

حتما بخوانید  مقایسه دستگاه لیزر الکس دکا با گرویتی

مجهز بودن لیزر به چنین کولینگی باعث می‌شود تا پوست افراد هیچ‌گونه آسیبی نبیند و پس از لیزر نیز دچار عارضه‌ای نگردد. این کولینگ کمک می‌کند تا اشعه دستگاه لیزر به‌ صورت دقیق بر ریشه مو متمرکز شود؛ به همین دلیل تأثیر لیزر بیشتر شده و موهای زائد با سرعت بیشتری از بین خواهند رفت. هنگام استفاده از ژل ممکن است بخشی از بدن شما به‌خوبی خنک و بی حس نشود، اما ایر کولینگ بر خلاف ژل‌های خنک‌کننده، تأثیر یکنواختی بر تمامی بخش‌های بدن دارد.

ایرکولینگ‌ها توان مختلفی دارند؛ توان ایر کولینگ با درد ناشی از لیزر رابطه معکوس دارد. هر چه توان ایر کولینگ بیشتر باشد و دمای پایین‌تری را با سرعت بیشتری به پوست شما بدمد، درد شما کاهش بیشتری پیدا می‌کند. به طور معمول حتی ایر کولینگ‌هایی با توان بسیار پایین، توان بیشتری نسبت به ژل‌های خنک‌کننده دارند؛ در آخر نیز قوی‌ ترین دستگاه‌ها، باعث حذف کامل درد از فرایند لیزر می‌شود.  دستگاه لیزر کندلا، گرویتی نابلکس و … دارای قویترین سیستم ایر کولینگ هستند.

کولینگ دستگاه لیزر چه اهمیتی دارد؟

اهمیت ایر کولینگ‌ها

به‌ طور کلی مکانیسم اصلی دستگاه لیزر، از بین‌ بردن ریشه‌ های موهای زائد در نقاط مختلف بدن با استفاده از حرارت است. حرارتی که از دستگاه لیزر به پوست تابیده می‌شود، به‌ مرور زمان باعث داغ شدن پوست و سوختگی می‌شود. به‌ منظور جلوگیری از این سوختگی، از دستگاه‌ های خنک‌کننده با عنوان کولینگ استفاده می‌کنند. همچنین استفاده از سیستم خنک‌کننده در دستگاه لیزر موجب می‌شود تا قرمزی، التهاب و یا حتی جوش‌ های پوست کمتر از حد معمول شود. در برخی مواقع پزشک توصیه می‌کند که بعد از لیزر از ژل‌های خنک‌کننده‌ای مانند ژل آلوئه‌ورا استفاده کنید تا التهابات پوستی کاهش یابد؛ پس از لیزر با این نوع دستگاه، تنها با یکبار مصرف این ژل، تمامی عوارض به کمترین حالت ممکن می‌رسند.

حتما بخوانید  فاصله بین جلسات لیزر چقدر است؟

علاوه بر این موضوع، کولینگ در طول عمر دستگاه لیزر بسیار تأثیرگذار است. به‌عبارت‌دیگر این سیستم خنک‌کننده باعث می‌شود تا دستگاه لیزر بهتر کار کند و عملکرد و بازدهی بیشتری داشته باشد؛ به همین جهت موجب افزایش عمر دستگاه‌های لیزر می‌گردد. یکی از دستگاه های لیزر مو که در آن از به روزترین تکنولوژی جهت خنک سازی پوست استفاده می شود دستگاه لیزر گرویتی است. در این دستگاه هیچ دردی احساس نمی شود.

سخن پایانی

روش‌های مختلفی برای ازبین‌بردن موهای زائد وجود دارد که یکی از محبوب‌ترین آن‌ها، لیزر است. برای لیزر موهای زائد دستگاه‌های متفاوتی وجود دارد که هر یک از آن‌ها کارایی مخصوصی داشته و به روش‌های گوناگونی کار می‌کنند. به‌طورکلی هنگام لیزر موهای زائد باید از کولینگ استفاده کرد تا گرمای اشعه لیزر کم شده و پوست دچار سوختگی نشود؛ همچنین کولینگ باعث کاهش عارضه‌های پوستی پس از لیزر می‌شود. امروزه دستگاه‌های لیزری وارد بازار شده‌اند که مجهز به ایر کولینگ هستند و تا حدود زیادی درد شما را کاهش می‌دهند. بهتر است اگر پوست حساسی دارید و یا توانایی تحمل درد را ندارید، برای ازبین‌بردن موهای زائد خود به سراغ این دستگاه بروید.

معرفی دستگاه لیزر الکساندرایت نابلکس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *