حامین طب

یکی از بهترین روش‌ها برای از بین‌ بردن موهای زائد لیزرکردن آن‌هاست که باید توسط اپراتور باتجربه انجام ‌شود. لیزر از طریق ایجاد فاصله بین فولیکول مو و رگ‌های خونی باعث قطع تغذیه ریشه مو شده و در نتیجه آن را ضعیف و نازک می‌کند. دستگاه‌های لیزر متنوعی در بازار وجود دارند که این فرایند را به روش‌های مختلف روی مو اعمال می‌کنند. مشاور کلینیک لیزر شما ممکن است بنا بر ویژگی‌های فردی شما مانند رنگ پوست، رنگ مو، ضخامت مو، میزان وسعت قسمتی از پوست که دارای موی زائد است، میزان حساسیت پوست شما و موارد دیگر دستگاه مناسب را به شما پیشنهاد نماید. دستگاه‌های لیزر دارای انواع تماسی و غیرتماسی هستند که هرکدام دارای ویژگی‌های مخصوص به خود هستند. علاوه بر آن دستگاه‌های لیزر کاربردهای زیادی در صنعت زیبایی دارند که این موضوع باعث محبوبیت بالای آن‌ها گردیده. در این مقاله مطالبی جهت مقایسه دستگاه لیزر تماسی و غیر تماسی و آگاهی شما درباره ویژگی‌های هر کدام از این دستگاه‌ها آورده شده است.

حتما بخوانید  خرید دستگاه لیزر موی زاید

مقایسه دستگاه لیزر تماسی با غیر تماسی

ویژگی‌های دستگاه لیزر تماسی چیست؟

احتمالا حدس زده‌اید که این نوع دستگاه از طریق تماس با پوست شما عمل لیزر را انجام می‌دهد و فرایند حذف موهای زائد از طریق تماس دستگاه با پوست شما حاصل می‌شود. این دستگاه‌ها از نوع دایود هستند که در آن‌ها امواج لیزر با فواصل زمانی کوتاه از دستگاه به مناطق هدف ساطع شده و باعث تضعیف ریشه مو یا حل مشکلات دیگر می‌گردند. هندپیس این دستگاه به طور مستقیم روی پوست فرد توسط اپراتور حرکت داده می‌شود. برای حرکت آسان هندپیس باید از ژل سونوگرافی روی پوست استفاده گردد. این دستگاه در لحظه لیزر همزمان به خنک‌کردن پوست نیز می‌پردازد و این عمل از سوختن پوست جلوگیری می‌نماید. طول موج لیزر در این دستگاه‌ها 750 تا 1050 نانومتر است و به عمق بیشتری نفوذ می‌کند. از نظر تئوری از تولید ملانین در اپیدرم پوست جلوگیری نموده و مستقیماً فولیکول مو را هدف قرار می‌دهد.

مقایسه دستگاه لیزر تماسی با غیر تماسی

ویژگی‌های دستگاه لیزر غیر تماسی چیست؟

از این دستگاه‎ها با عنوان دستگاه لیزر الکساندرایت نیز یاد می‌شود. سر هندپیس این دستگاه تماس مستقیم با پوست مراجعه کننده نداشته و امواج لیزر آن با طول موج 755 نانومتر با فاصله کوتاهی از پوست به آن تابیده می‌شوند. طول موج کوتاه‌تر باعث می‌گردد درمان از نظر تئوری روی پوست‌های روشن‌ مؤثرتر از پوست‌های تیره‌ باشد.

لیزر غیر تماسی یا الکساندرایت با اندازه شات بزرگتر خود می‌تواند به سرعت نواحی بزرگ‌تری را پوشش دهد؛ بنابراین بهترین انتخاب برای مناطق بزرگتر مانند پشت یا سینه است. هندپیس دستگاه لیزر غیر تماسی دارای سری یکبار مصرف و قابل تعویض می‌باشد و به همین دلیل طرفداران زیادی دارد. این دستگاه‌ها دارای سیستم خنک‌کننده جداگانه هستند که در حین انجام لیزر توسط اپراتور باد خنکی را روی محل تابش لیزر ایجاد می‌کنند که این کار باعث جلوگیری از سوختگی می‌شود.

مقایسه دستگاه لیزر تماسی با غیر تماسی

یافته‌های مطالعه بالینی در مقایسه دستگاه لیزر تماسی و غیر تماسی

با علم به این‌که هر دو نوع لیزر معمولاً روی انواع پوست از طیف 1 تا 4 استفاده می‌شوند، تحقیقاتی در مقایسه دستگاه لیزر تماسی و غیر تماسی انجام شد تا مشخص شود ‌که آیا یکی از آن‌ها نتایج مؤثرتری نسبت به دیگری دارد یا خیر.

یک کارآزمایی بالینی با عنوان اثربخشی طولانی مدت لیزر تماسی (دایود) 808 نانومتری اسکن خطی برای از‌بین‌بردن موهای زائد در مقایسه با لیزر غیرتماسی (الکساندرایت) اسکن‌شده بررسی شد، تا مشخص گردد که نتایج طولانی‌مدت درمان با هر کدام از دستگاه‌ها چه نتیجه‌ای خواهد داشت و آیا یکی از دستگاه‌ها بر دیگری برتری دارد یا خیر.

جزئیات آزمایش

به منظور بررسی اثربخشی طولانی‌مدت دستگاه‌های لیزر تماسی و غیرتماسی 31 بیمار (مرد و زن) با انواع پوست از طیف 1 تا 4 در مقیاس فیتزپاتریک تحت درمان‌های منظم با هر دو نوع لیزر قرار گرفتند.

بیماران 6 درمان را، با فواصل 4 هفته‌ای تا زیر بغل دریافت کردند. زیر بغل سمت راست با لیزر الکساندرایت 755 نانومتر و زیر بغل چپ با لیزر دایود 808 نانومتر اسکن خطی پیوسته درمان شد.

تراکم مو قبل از درمان، بلافاصله بعد از درمان ششم و 18 ماه پس از درمان نهایی ثبت شد.

مقایسه دستگاه لیزر تماسی با غیر تماسی

نتایج مطالعه

کاهش قابل‌توجهی در تراکم مو برای هر دو نوع لیزر بلافاصله پس از آخرین درمان (72.16٪ برای لیزر تماسی و 71.30٪ برای لیزر غیرتماسی) ارزیابی شد. 18 ماه پس از درمان نیز کاهش رشد مو همچنان برای هر دو نوع لیزر بسیار قابل توجه بود (73.71٪ برای تماسی و 71.90٪ برای غیرتماسی).

بیمارانی که قرمزی پوست و برآمدگی‌های قرمز را گزارش کردند در لیزر غیرتماسی بیشتر بوده؛ اما همه عوارض جانبی حداقل بودند و به سرعت از بین رفتند. اقداماتی که قبل و بعد از لیزر مو باید رعایت شود در مقاله ی دیگری کامل مطرح شده است.

50/62 درصد از بیماران لیزر تماسی (دایود) را نسبت به غیرتماسی (الکساندرایت) دردناک‌تر می‌دانستند؛ اما همه بیماران موافق بودند که درد هر دو لیزر قابل‌تحمل است.

نتیجه کارآزمایی بالینی در مقایسه دستگاه لیزر تماسی و غیر تماسی نشان داد که هر دو دستگاه نتایج قابل‌توجه و طولانی‌مدتی را هنگام استفاده برای درمان موهای زائد بر روی انواع پوست از 1 تا 4 ارائه می‌دهند. هر دو نوع لیزر نتایج مشابهی را مستقیماً پس از درمان و 18 ماه بعد ارائه کردند.

حتما بخوانید  مقایسه دستگاه لیزر الکس کندلا با گرویتی

جمع‌بندی

در مقایسه دستگاه لیزر تماسی و غیر تماسی باید بگوییم درمان با لیزر غیر تماسی (الکساندرایت) ممکن است منجر به عوارض جانبی موقت و بی‌ضرر شود (قرمزی پوست و برجستگی‌های قرمز) و لیزر دایود ممکن است کمی دردناک‌تر باشد؛ اما هر دو لیزر در تحقیقات علمی انجام‌شده در یک کارآزمایی بالینی نتایج مشابهی را از خود نشان دادند؛ نتایجی که حتی 18 ماه بعد همچنان وجود داشت. بنابراین می‌توان گفت که هر دو نوع لیزر بر روی موهای تیره‌ و انواع پوست از طیف 1 تا 4 در مقیاس فیتزپاتریک عملکرد یکسانی دارند.

اگر از نظر رنگ پوست در این محدوده قرار دارید، به احتمال زیاد تفاوتی در نتایج با هر یک از انواع لیزر مشاهده نخواهید کرد. در پوست‌های روشن‌تر دستگاه لیزر غیرتماسی نتیجه بهتری خواهد داشت و استفاده از دستگاه لیزر تماسی در این نوع پوست‌ها نسبتا بی فایده است؛ همچنین برای مناطقی از بدن که وسعت بیشتری دارد استفاده از لیزر غیرتماسی پیشنهاد می‌شود. توصیه ما به شما این است که برای گرفتن بهترین نتیجه با یافتن کلینیک لیزر مناسب و اپراتور حرفه‌ای، دستگاه مورد نظر خود را مطابق با نیاز فردی خود و بر اساس نظر پزشک مجرب انتخاب نمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *